Najczęstsze błędy podczas robienia masy - trening

Jeden z najczęstszych problemów. Wiele (szczególnie młodych) osób wskakuje od razu na zaawansowane treningi z dużą objętością, w których aż roi się od najrozmaitszych metod intensyfikacyjnych (dropsety, rest-pause, negatywy...). Go gorsza, ćwiczący wskakują na takie programy od samego początku ćwiczeń lub po dłuższej przerwie (żeby przyspieszyć „powrót" do formy). Nie twierdzę, że taki trening nie zadziała albo, że nie ma miejsca na takie metody w dobrze ustawionym treningu - wręcz przeciwnie (ale o tym później). Jednak zbyt wczesne (bez odpowiedniego przygotowania) wykorzystanie pewnych strategii wiąże się często z dużymi zagrożeniami jeśli chodzi o ciągle postępy w budowie masy.

Te zagrożenia to między innymi: 

- szybkie „wypalenie" (niektórzy nazywają to przetrenowaniem - nie będę się spierał o terminy),
- brak możliwości stopniowego progresu, jeśli chodzi o zmiany w treningu,
- narażanie się na urazy, kontuzję,
- zniechęcenie treningiem, utrata chęci do ćwiczeń i głodu ciężarów.

 Rozwiązanie: 

- zaczynamy od prostych treningów opartych na ćwiczeniach złożonych,
- przechodzimy od treningów o dużej częstotliwości i mniejszej objętości (jeśli chodzi o objętość na daną grupę mięśni w danym dniu), do treningów o mniejszej częstotliwości (częstotliwości trenowania grupy mięśni w tygodniu) z większą dzienną objętością (choć oczywiście to nie jest jedyna słuszna, uniwersalna reguła),
- stopniowo dodajemy ćwiczenia izolowane,
- jeśli trenujemy z dużą objętością, to unikamy dodawania wielu metod intensyfikacyjnych
- i odwrotnie.

Spis treści
Brak zaplanowanej progresji
Używanie tylko ćwiczeń, które nam „pasują"
Brak pracy nad tolerancją objętości
Ćwiczenia złożone, wykonywane zawsze do upadku mięśniowego
Zostawianie rezerwy w ćwiczeniach lżejszych i izolowanych
Zbyt długie treningi
Pomijanie rozciągania i rozgrzewki
Zła technika wykonywania ćwiczeń
Przeładowane programy treningowe
Zmienianie ćwiczeń i planów treningowych zbyt często
Brak regeneracji (deload)
Niedocenianie układu nerwowego w procesie hipertrofii
Nie dajesz z siebie wszystkiego!