Jak schudnąć. Kompletny poradnik

Oczywiście nie jest to dobry tytuł. Ale lepszego nie mamy. Planujemy cały cykl artykułów na temat szeroko rozumianego „odchudzania". Wcześniej też publikowaliśmy mnóstwo tekstów o suplementach i metodach spalania tkanki tłuszczowej. Podchodziliśmy to tego z każdej strony. Jest to bowiem problem dotyczący większości osób - niestety. Ten cykl ma za zadanie jeszcze raz przybliżyć Wam tematykę wspomagania odchudzania.

 Kulturysta przed zawodami stosuje specjalną dietę (zresztą stosuje dietę przez cały prawie sezon), potyka ogromne ilości suplementów - w tym preparatów wspomagających spalanie zbędnej tkanki tłuszczowej - oraz bardzo specjalistyczne metody treningu. Czy to jest odchudzanie? Nie! Przecież współczesny zawodnik w okresie poprzedzającym start ma już relatywnie niski poziom tkanki tłuszczowej, za to ogromną masę mięśniową, którą za wszelką cenę musi utrzymać. Podczas okresu przedstartowego redukuje tkankę tłuszczową do minimalnego poziomu, a tuż przed wejściem na scenę - jeśli wszystko pójdzie dobrze - jest maksymalnie „dorzeźbiony” . Takich działań nie można porównywać z tym, co potocznie nazywamy „odchudzaniem” . Są to bowiem działania ekstremalne, prowadzone przez ludzi (raczej) młodych, bardzo zdrowych i nastawionych na konkretny efekt w dniu rywalizacji.

Z drugiej strony jest też Pani Zosia, która poprzez kilkudniową głodówkę straci pięć kilogramów i trzy centymetry w obwodzie talii. Popisze się „nowym" wyglądem przez kilka dni, a następnie wróci do dawnej wagi i obwodów (lub je przekroczy). „Odchudzanie" zwane również „zmianą proporcji tkanek ciała" to pojęcie bardzo, bardzo szerokie. Często w reklamach pojawia się określenie „wrócić do dawnej (w sensie mniejszej) wagi i rozmiarów. Tak naprawdę już w tym momencie powinno się pojawić pytanie - dlaczego przybrałeś (przybrałaś) na wadze? Dlaczego przez całe życie nie trzymasz idealnej wagi? Dlaczego nie dbasz o zdrowie i wygląd? Dlaczego dopiero teraz - przed wakacjami, sylwestrem starasz się „odchudzać"?

Konieczność odchudzania się jest konsekwencją popełnionych wcześniej błędów. W trybie życia, odżywiania się, nałogów, nawyków. A przede wszystkim w braku odpowiedniej fachowej diagnozy - dlaczego masz nadwagę? Nie prowadzimy statystyk, ale można podzielić przyczyny nadwagi na te wynikające z chorób oraz takie, które są konsekwencją „złego prowadzenia się" danej osoby (i też mogą z kolei doprowadzić do groźnych chorób). Zatem - żeby odpowiedzialnie potraktować sprawę - konieczna jest najpierw diagnoza przyczyn otyłości. Jeśli nadwaga wynika z chorób - konieczne jest potraktowanie jej jak... choroby. Jeśli ze złych nawyków - konieczna jest ich zmiana.

Bardzo często zmiana nawyków żywieniowych pozwala wyjść z choroby. Tym wstępem chciałbym Wam uświadomić, że znalezienie właściwej „tabletki" lub „cudownej" diety - nie jest kluczowe. Dieta i „tabletka" to środki, które zadziałają, ale tylko pod warunkiem, że zostaną odpowiednio dobrane. Dziewczyna, która chce się trochę „wyszczuplić" przed ważną imprezą - nie powinna stosować środków z apteczki zawodowego kulturysty, mimo że UWAGA! te środki naprawdę dobrze działają! Naprawdę działają! Ale na zawodowego kulturystę, którego organizm potrafi je wykorzystać.

Z kolei, czy nasz przykładowy zawodnik, uzyska efekty stosując jedynie ziołowe herbatki? Raczej nie. Kolejna sprawa to popularne treści reklamowe, w których bardzo głośno brzmi hasto: - „schudnij BEZ ćwiczeń". Dlaczego? Dlaczego BEZ ćwiczeń? Pamiętajcie! Odchudzona, wyszczuplona za pomocą ćwiczeń sylwetka jest po prostu ŁADNIEJSZA! Napiszmy to jasno i wyraźnie - można oczywiście schudnąć BEZ ćwiczeń (wielu osobom to się udaje) ale najlepiej jest UWAGA! podejść do sprawy zupełnie inaczej. Jak? Proszę:

►► Najważniejsze jest to, żeby cały czas, od dzieciństwa po starość prowadzić aktywny tryb życia.
►► Po drugie, przez całe życie odpowiednio się odżywiać.
 ►► Po trzecie, w porę wykryć ewentualne choroby i im przeciwdziałać.
 ►► Stosować połączenie odpowiedniej dla siebie diety i odpowiednich dla siebie suplementów.

Musicie przyznać, że to brzmi bardzo nieefektownie. Zgadzam się. Nuda, reguły, zasady... Znacząco łatwiej połykać tabletki, popijać smaczne napoje „odchudzające" i siedzieć przed telewizorem. Ale prawda jest nieubłagana. Większość preparatów wspomagających odchudzanie „działa" skutecznie, jednak ich wpływ na nasze zdrowie i sylwetkę jest tylko „fragmentem większej całości". Na tę „całość" składają się: tryb życia (aktywność fizyczna), dieta i dopiero na końcu odpowiednie suplementy.

Jeszcze raz podkreślę, że „cudowna tabletka" i „cudowna dieta" - działają. Jednak... ZNACZĄCO lepiej będą działać w połączeniu z aktywnością fizyczną. Mówiąc prościej - potrzebny, konieczny jest wydatek energetyczny, dzięki któremu uzyskujemy ujemny bilans energetyczny. Z doświadczeń naszych i naszych współpracowników, z dzienników treningowych i dietetycznych wynika, że po pewnym czasie od wprowadzenia diety - nie sprawia ona żadnych kłopotów. Wiele osób relacjonuje, że od razu - po wprowadzeniu ODPOWIEDNIEJ diety - czuje się znacząco lepiej. Jeszcze o ważnym słówku - „dieta". W naszym kraju dieta kojarzy się z wyrzeczeniami, a to nieprawda! Ludzie - niesłusznie - uważają, że „zwykłe jedzenie" czyli odżywianie się według „ich" nawyków żywieniowych to coś „normalnego". Natomiast „dieta" to coś, na co jesteśmy czasem „skazani". Tak nie jest. Każdy sposób odżywiania się możemy nazwać „dietą". Dieta może być zła, lub dobra. Podobnie, jak pogoda - jest zawsze, a może być „dobra" lub „zła".

KILKA ZASTRZEŻEŃ

  Nasz przegląd sposobów odchudzania zapowiada się na bardzo obszerną publikację. Najpierw postaramy się pokazać swego rodzaju „przegląd" najczęściej stosowanych metod, diet, środków i sposobów na uzyskanie wymarzonej sylwetki.

Przedtem jednak kilka zastrzeżeń:

# 1 - Osoby z nadwagą kwalifikującą się już jako choroba - MUSZĄ zacząć od odpowiednich badań, muszą przestrzegać zaleceń lekarzy, nie mogą pod żadnym pozorem skusić się na „cudowne" sposoby.
# 2 - Modne ostatnio płukanie jelit (jest kilka miejsc, w których można taki zabieg przeprowadzić) to działanie doraźne. Z relacji wiemy, że faktycznie następuje utrata obwodów, uczucie „schudnięcia", ubytek kilogramów. Jednak - jest to działanie doraźne i tyleż skuteczne, co kontrowersyjne. Tym tematem zajmiemy się w kolejnych artykułach.
# 3 - Głodówki oczyszczające to również działanie doraźne, mające swoje uzasadnienie, jednak wśród fachowców jest tyluż zwolenników, co przeciwników takich działań.
# 4 - Głodówki przeprowadzane na specjalnych turnusach, pod opieką lekarzy to sprawa równie kontrowersyjna. Zdarzają się efekty w postaci utraty kilogramów i obwodów na dłuższy czas, ale przeważnie wynika to ze zmiany trybu życia danej osoby. Po prostu, gwałtowna utrata kilku (czasem kilkunastu) kilogramów jest momentem przełomowym i dana osoba wraca do sportowego trybu życia, zaczyna stosować odpowiednią dietę, odnosi korzyści. Jednak zdarzają się też poważne zaburzenia jako skutki długotrwałych głodówek.
# 5 - Cudowne urządzenia typu „pas i sauna" w jednym, skafandry, spodenki, pasy, wibrujące końcówki, które masują i „ujędrniają" ciało to... No właśnie. Sprawa kontrowersyjna. Znamy wspaniałego sportowca (już w nieco starszym wieku) który stosuje specjalny kombinezon działający jak sauna. Ze znakomitym skutkiem! Tyle tylko, że do tego jeszcze: odżywia się wedle wskazań dietetyka, stosuje odpowiednie suplementy, a kombinezon zakłada na trening a nie na siedzenie przed telewizorem. Wiemy też, że kilku zawodników stosuje jakieś wymyślne aparaty do masażu „odchudzającego", z dobrym skutkiem, ale - też - zestawione z odpowiednią (robi się już nudno) dietą, suplementami oraz treningiem.
#6 - Masaże odchudzające są skuteczne, owszem, ale tylko w połączeniu z innymi (patrz wyżej) działaniami. # 7 - Wymyślne urządzenia do domowego treningu to nic innego, jak skierowana do Ciebie propozycja - „Poruszaj się trochę, za ciężkie pieniądze. Może jak zapłacisz to będziesz aktywniejsza". Dokładnie taki sam wysiłek, jak na „magicznym" sprzęcie można wykonać na darmowym spacerze.

Co, komu i dlaczego?

I\la rynku są setki preparatów. Setki reklam działających bardzo fachowo na naszą (Waszą) wyobraźnię. Co wybierać? Które preparaty są dla kogo? Proponujemy taki wstępny podział, który opiera się na mechanizmach działania danego środka.

A - Spalacze tłuszczu;
B - „Zapychacze";
C - Blokujące odkładanie się tkanki tłuszczowej;
D - Posiłki zastępcze.
E - Są też preparaty wykorzystujące, łączące kilka z wymienionych mechanizmów działania.

A- Spalacze tkanki tłuszczowej to bardzo, bardzo szerokie określenie. Ogólnie - mobilizują organizm do spalania tłuszczu i wspomagają jego transport do komórek. Bez ujemnego bilansu kalorycznego tłuszcz nie będzie się spalał. Zatem albo dodajemy aktywność fizyczną, albo redukujemy ilość przyjmowanych kalorii. A najlepiej oba działania jednocześnie.

B- Preparaty „zapychające", oparte na błonniku mają za zadanie „oszukać" uczucie głodu. W konsekwencji przyjmiemy mniej kalorii.

C- Składniki tych preparatów „blokują" odkładanie się tkanki tłuszczowej.

D- Posiłki zastępcze są niskokaloryczne, ale „wzmocnione" o witaminy i minerały. Mniej kalorii, a za to więcej składników odżywczych

Linea 

„Potrójne działanie na odchudzanie"

Linea to nowoczesny produkt wspomagający odchudzanie o potrójnym działaniu:
- ogranicza łaknienie;
- zmniejsza przyswajanie węglowodanów;
- przyśpiesza spalanie tkanki tłuszczowej.

Skuteczność produktu Linea wynika ze skorelowanego działania specjalnie dobranych składników.

 Chrom - zapobiega wahaniom poziomu glukozy we krwi. Dzięki temu przeciwdziała napadom głodu m.in. na słodycze. Jego główne funkcje biologiczne to aktywacja enzymów biorących udział w regulacji przemian cukrów i tłuszczy w organizmie.

Fasolamina - hamuje trawienie skrobi znajdującej się w produktach spożywczych (ziemniaki, pieczywo, makaron, pierogi). Białkowy składnik fasolaminy przyłącza się do enzymu zwanego alfa-amylazą, powstrzymując go przed rozkładaniem skrobi na cukry. W rezultacie, większość skrobi przechodzi niestrawiona przez jelita, a organizm nie absorbuje tylu kalorii.

 Zielona herbata - polifenole pobudzają proces rozpadu tłuszczu, ułatwiają jego spalanie i zapobiegają ponownemu tworzeniu się komórek tłuszczowych. Zielona herbata reguluje również procesy trawienne i zwiększa wydatkowanie energii.

L-karnityna - jest niezbędna do wytwarzania energii poprzez zwiększenie spalania kwasów tłuszczowych. Zapobiega gromadzeniu zbędnych zapasów tłuszczu, redukuje nadmiar tkanki tłuszczowej i zapobiega efektowi jo-jo.

Ocet jabłkowy - reguluje trawienie, pobudza procesy metaboliczne oraz zmniejsza wchłanianie cukrów i tłuszczy. Producent: Aflofarm Fabryka Leków Sp. z o.o.

alli 

alli (orlistat 60 mg) Preparat alli nie jest „magiczną pigułką", ale środkiem wspomagającym odchudzanie, przeznaczonym dla osób z nadwagą których wskaźnik BMI wynosi co najmniej 28 kg/m2 Połączony z niskokaloryczną dietą o obniżonej zawartości tłuszczu pozwala zwiększyć skuteczność odchudzania o 50% w porównaniu ze stosowaniem samej diety. Oznacza to, że na każde dwa kilogramy zrzucone w wyniku diety preparat alli może spowodować utratę dodatkowego kilograma.

Dla kogo? Dla osób dorosłych z nadwagą, które są gotowe wprowadzić na stałe zmiany w sposobie odżywiania się oraz przestrzegać niskokalorycznej diety o obniżonej zawartości tłuszczu.

Jak działa alli

 zapobiega wchłanianiu około 25% spożywanych tłuszczów i przetwarzaniu ich na dodatkowe kilogramy, co pomaga zwiększyć skuteczność odchudzania w porównaniu ze stosowaniem samej diety.