Sól, potrzeba czy zbędna ?

Trudno wyobrazić sobie smak codziennych potraw bez dodatku soli. Specjaliści jednak radzą, by unikać jej nadmiaru. Zawarty w niej sód może sprzyjać nadciśnieniu, ale z drugiej strony jest dla organizmu ludzkiego niezbędny.

Sól [chlorek sodu] jest w naszej diecie głównym źródłem sodu. Sód bierze udział w regulacji równowagi kwasowo-zasadowej organizmu, jest odpowiedzialny za utrzymanie odpowiedniej objętości krwi, chroni organizm przed odwodnieniem i zwiększa tempo przywrócenia równowagi płynów w okresie powysiłkowym. Bierze on również udział w transportowaniu do tkanek składników odżywczych - węglowodanów i aminokwasów. Nadmiar sodu w diecie jest powszechnym problemem, który ściśle wiąże się z rozwojem nadciśnienia tętniczego oraz zwiększoną zachorowalnością na raka żołądka i udar mózgu.

Zwiększone spożycie sodu powoduje ponadto zatrzymywanie wody w organizmie, co w konsekwencji może doprowadzić do obrzęków. Ograniczenie spożycia soli pomaga obniżyć ciśnienie tętnicze i pozwala zapobiec późniejszym problemom zdrowotnym. Wiele osób, zwłaszcza z łagodnym nadciśnieniem, nie musiałoby przyjmować leków, gdyby tylko zmieniło swoje nawyki żywieniowe - tu oprócz zredukowania soli w diecie ważne jest spożywanie żywności o niskim stopniu przetworzenia. Do niedoboru sodu w organizmie dochodzi bardzo rzadko, w wyniku bardzo silnego pocenia się, biegunek i wymiotów, towarzyszących różnym stanom chorobowym. Efektem tego są związane z odwodnieniem objawy, takie jak osłabienie psychofizyczne, szybkie meczenie się i brak apetytu. Mimo że sód jest dla organizmu tak ważny, nikt nie stra szy nas jego niedoborem, gdyż nie ma problemu z dostarczeniem odpowiednich ilości tego składnika wraz z codziennymi posiłkami.

Spis treści
Sól, potrzeba czy zbędna ?
Źródła sodu w diecie
Ile soli potrzebujemy?
Jak zredukować sól w diecie?