Przetrenowanie

Fachowcy wymieniają kilka możliwych przyczyn zastoju w rozwoju mięśni, a jedną z nich jest przetrenowanie. Sądzę, że prawie każdy, kto ćwiczy co najmniej od kilku lat, zetknął się z problemem przetrenowania. Większość z nas ma podobny odruch: jeśli np. 9 serii na jakąś grupę mięśniową przynosi nam dobre efekty, to wydaje nam się, że kilka serii więcej da nam efekty jeszcze lepsze. Niestety, najczęściej zwiększenie liczby serii prowadzi do przetrenowania.

Przetrenowanie może być lokalne lub systemowe. Lokalne dotyczy jednej grupy mięśniowej i ma miejsce wtedy, gdy wykonujemy na nią zbyt dużo ćwiczeń lub trenujemy ją zbyt często, nie dając jej w ten sposób szans na pełną regenerację. Zdarza się też wtedy, gdy mięśnie pomocnicze [współpracujące z mięśniami głównymi na które ukierunkowane jest dane ćwiczenie] trenujemy w inne dni niż mięśnie główne. Na przykład, jeśli jednego dnia trenujemy mięśnie klatki piersiowej i wykonujemy na nie m.in. wyciskanie sztangi leżąc, a następnego dnia intensywnemu treningowi poddajemy tricepsy, to z uwagi na to, że tricepsy intensywnie pracują w trakcie wyciskania sztangi leżąc, mięśnie te nigdy nie będą miały wystarczająco dużo czasu na regenerację.

O wiele niebezpieczniejsze jest przetrenowanie systemowe. Czym się to objawia? Po prostu organizm popada w ujemny bilans azotowy, co wiąże się z nasilonym katabolizmem, w efekcie czego następuje zwiększone wydzielanie kortyzolu - hormonu stresu. To pociąga za sobą lawinę dalszych negatywnych skutków, a mianowicie: utrudnianie naprawy i funkcjonowania włókien mięśniowych, zmniejszenie wydzielanie testosteronu, uniemożliwianie syntezy białka, zwiększony rozpad komórek białkowych na potrzeby energetyczne, a w efekcie - zahamowanie rozrostu umięśnienia. Przy okazji wzrasta poziom tkanki tłuszczowej, gdyż blokowane jest przekształcanie się tej tkanki w źródło energii. Prawdziwa kulturystyczna katastrofa!

Jakie są objawy przetrenowania? Od strony fizjologicznej może to być: zwiększone tętno rano po przebudzeniu [około 10 uderzeń na minutę więcej niż normalnie), podwyższone ciśnienie krwi, problemy z koncentracją, przedłużająca się obolałość mięśniowa po treningu, większa skłonność do często spotykanych chorób, takich jak przeziębienie, angina czy grypa, mniejszy apetyt, większa podatność na kontuzje i urazy. Od strony psychicznej zaś może to być: drażliwość, częste zmiany nastroju, bezsenność, depresja, brak ochoty do treningu. Zawodnicy często określają taki stan jako „wypalenie".

Spis treści 
Brak postępów a przetrenowanie
Przetrenowanie
Niedostateczny wypoczynek
Progi przetrenowania
Jak sobie radzić z kortyzolem?
Przeciwdziałanie