Przeciwdziałanie

Po uświadomieniu sobie tego, że dotknął nas problem przetrenowania oraz jakie są KiF NR 2/2009 jego następstwa czas na terapię. Co należy zrobić, aby się z tego stanu jak najszybciej wydostać? Po pierwsze, zwiększyć długość dobrego snu [REM]. Spowoduje to zwiększone wydzielanie hormonu wzrostu, a przez to obniżenie poziomu kortyzolu. Warto też wziąć kilka masaży sportowych całego ciała, co zwiększy napływ krwi od mięśni i przyspieszy ich regenerację. Zalecane jest również ograniczenie picia kawy, która wpływa na podwyższenie poziomu kortyzolu.

Dieta powinna być wszechstronna 1 dobrze zbilansowana. Trzeba pamiętać o dostarczaniu do organizmu odpowiedniej ilości węglowodanów, co pomoże w szybkim uzupełnieniu strat glikogenu oraz o zapewnieniu właściwej dla kulturysty ilości białka w diecie [nie mniej niż 2 g na kilogram wagi ciała], czyli około 2 razy więcej niż jest zalecane dla osób nietrenujących. Szczególną uwagę należy przywiązywać do odżywiania wokółtreningowego, zgodnie z tym, co przedstawiliśmy w poprzednich numerach KiF.

Białko powinno być dostarczane regularnie w ciągu dnia, w rozłożeniu na 4-5 posiłków, co daje średnio po 40 g białka na posiłek. Wychodzenie ze stanu przetrenowania trzeba wesprzeć dobrym preparatem witaminowo- mineralnym, z położeniem nacisku na wyższe dawki cynku, magnezu, manganu i wapnia oraz witamin: B6, C i kwasu pantotenowego [B5].

Jeśli chodzi o antyutleniacze, to warto korzystać z witamin E i C, kwasu liponowego oraz selenu. Korzystne jest też przejściowe podawanie DHEA w celu wyrównania jego poziomu w stosunku do podwyższonego kortyzolu, przy czym zalecane są takie formy, jak Keto-DHEA, które są mniej podatne na przemianę w testosteron. Pożądana jest też antykatabolicznie działająca glutamina oraz arginina jako stymulator wydzielania hormonu wzrostu. Wszystkie te czynności pozwolą wam na szybsze i skuteczniejsze wychodzenie ze stanu przetrenowania, ale zróbcie wszystko, aby jak najszybciej wykryć zbliżające się niebezpieczeństwo i nie dopuścić do bardziej zaawansowanych stanów tej dolegliwości. Pamiętajcie, że wasze efekty treningowe zależą od prawidłowego zgrania trzech elementów: treningów, wypoczynku i odżywiania, włączając w to suplementację.

Spis treści 
Brak postępów a przetrenowanie
Przetrenowanie
Niedostateczny wypoczynek
Progi przetrenowania
Jak sobie radzić z kortyzolem?
Przeciwdziałanie