Progi przetrenowania

Każdy ma swój własny próg )granicę) przetrenowania, tak jak każdy w nieco inny sposób reaguje na trening i stres. Niektórzy są w stanie tolerować dużo większą objętość pracy treningowej niż inni. Dlatego trening musi być dopasowany do naszych indywidualnych możliwości. Położenie tego progu zależy od kilku czynników: odżywiania, jakości snu [faza REM], poziomu różnych hormonów i enzymów w organizmie, udziału w ćwiczeniach poszczególnych rodzajów włókien mięśniowych, doświadczenia i wytrenowania. Co więcej, każdy organizm ma nieco inną zdolność do regeneracji. Jednym wystarcza 8 godzin snu, a inni potrzebują 10 godzin. Tutaj nie można dać się złapać w pułapkę badań prowadzonych na zwykłych śmiertelnikach. Wykazują one zmniejszające się zapotrzebowanie na odpoczynek i sen wraz z wiekiem. Tyle tylko, że badania te nie były robione na ciężko trenujących kulturystach! Jeśli chodzi o regenerację między treningową, to jednym wystarcza 48 godzin przerwy między treningami na tę samą grupę mięśniową, a inni potrzebują na to aż 72 godziny.

Spis treści 
Brak postępów a przetrenowanie
Przetrenowanie
Niedostateczny wypoczynek
Progi przetrenowania
Jak sobie radzić z kortyzolem?
Przeciwdziałanie