Prawidlowa postawa ma znaczenie

Hack-przysiady to bardzo wartościowe ćwiczenie, niestety nie jest zbyt popularne wśród klientów siłowni. Rozróżniamy dwie wersje hack-przysiadów. Pierwsza wersja (tradycyjna) polega na ustawieniu sztangi za plecami. Robimy przysiad, obejmujemy gryf nachwytem i wstajemy ze sztangą. Cała wartość ćwiczenia sprowadza się do tego, aby w trakcie wstawania ze sztangą utrzymywać bezwzględnie tułów wyprostowany (nie pochylamy się do przodu), a w czasie robienia przysiadu kolana wypychać nieco do przodu. Jeżeli mamy problemy ze spełnieniem tych warunków oznacza to, że sztanga jest zbyt ciężka albo że mamy fatalną ruchomość w stawach. Co w takim wypadku należy zrobić? Trzeba podłożyć pod pięty podkładki, dzięki którym rozpoczniemy ćwiczenie z wyższego (łatwiejszego) poziomu. Gdy już opanujemy technikę ćwiczenia, będziemy mogli usunąć podkładki spod pięt. Druga wersja to hack-przysiady na specjalnej maszynie. Zaletę tej wersji stanowi oparcie dla pleców, dzięki któremu możemy wysunąć stopy do przodu, praktycznie eliminując jakiekolwiek wspomaganie ze strony mięśni grzbietu (co jest charakterystyczne dla wszystkich innych rodzajów przysiadu) i pozostawiając ćwiczenie wyłącznie mięśniom ud, Zaleca się, aby na hack-maszynie wykonać najpierw k ilka serii przysiadów w miarę głębokich, a następnie zwiększyć obciążenie o 20-30% i zrobić kolejne kilka serii półprzysiadów, Miejmy na uwadze fakt, że podczas ćwiczeń typu hack, niezależnie od posiadania lub nieposiadania maszyny, mięśnie nóg pracują zdecydowanie inaczej, niż w trakcie klasycznych przysiadów, a więc jest to doskonały sposób na zróżnicowanie bodźców.

Spis treści
 Ćwiczenia na mięśnia nóg
Korzystne zmęczenie nóg
Prawidlowa postawa ma znaczenie
Wypychanie nogami platformy suwnicy skośnej
Stretching ochroną przed kontuzjami
Nie wolno zapominać o rozciąganiu mięśni łydek