Obrót białka

Białka, jak wiadomo, pełnią w organizmie rozmaite funkcje - m.in. enzymatyczne, regulatorowe, strukturalne, kurczliwe, hormonalne, itp. Ilość poszczególnych białek w organizmie jest dostosowywana do aktualnych potrzeb organizmu, co w dużej mierze uwarunkowane jest stylem życia. I tak np. w wypadku osób uprawiających kulturystykę, zwiększa się odkładanie białek w mięśniach, u biegaczy nasila się proces tworzenia białek enzymatycznych odpowiedzialnych za procesy tlenowe, u osób pochłaniających duże ilości kalorii musi być sprawnie rozbudowany przewód pokarmowy, itp. Generalnie priorytety odnośnie zapotrzebowania białkowego dla różnych struktur tkankowych w czasie całego życia nieustannie się zmieniają.

Gdy w określonych tkankach białka są mniej przydatne, organizm rozkłada je i dostarcza w inne miejsca organizmu, tam gdzie akurat istnieje na nie wzmożone zapotrzebowanie. Na przykład ciężko chorująca osoba, unieruchomiona w łóżku nie potrzebuje utrzymywać tkanki mięśniowej [gdyż jest ona mało przydatna]. W tym wypadku bardziej istotne są sprawnie działające jelita, gdzie wchłaniają się składniki odżywcze niezbędne do procesu regeneracji. Tkankę mięśniową opuszcza więc glutamina, która przedostaje się do komórek jelitowych dla których jest podstawowym paliwem energetycznym w stanach kryzysowych.

Aspekt „przemieszczania się białek" można również zaobserwować patrząc na budowę ciała niektórych sportowców, np. kolarzy. Łatwo zauważyć, ze nogi kolarza są mocno umięśnione [gdyż to one wykonują główną pracę], natomiast górna połowa ciała jest szczupła [gdyż nie bierze ona większego udziału w wysiłku]. Organizm więc nawet wśród tych samych struktur tkankowych może robić pewne przemieszczenia w zakresie białek. Ten nieustannie dynamicznie zachodzący proces określa się mianem turnover białka [obrót białka]. Proces tworzenia białek - określa się mianem anabolizmu, zaś proces rozkładu - mianem katabolizmu.

W wypadku osób uprawiających kulturystykę należy dążyć nie tylko do zminimalizowania katabolizmu białek mięśni szkieletowych, ale także trzeba zapewnić im odpowiednie warunki rozwoju. W tym celu oprócz podstawowych metod regeneracji, często wykorzystuje się substancje o tzw. ukierunkowaniu antykatabolicznym. W ciągu doby mamy najczęściej do czynienia z dwoma zasadniczymi rodzajami katabolizmu: powysiłkowym oraz postabsorpcyjnym [nocnym].

Spis treści
Nocny katabolizm
Obrót białka
Katabolizm nocny
Jak ochronić mięśnie?
Dawkowanie glutaminy
BCAA - nie tylko przed snem