Nocny katabolizm

W ciągu dnia intensywnie trenujesz, skrupulatnie obliczasz spożyte kalorie i podaż białka w diecie. A wszystko po to, by twoje mięśnie miały stworzone komfortowe warunki do rozwoju, Tymczasem zasadniczy proces budowy włókien mięśniowych rozpoczyna się w nocy. To właśnie wówczas tkanka mięśniowa wykazuje największe zapotrzebowanie na rozmaite składniki odżywcze, szczególnie na białko. Odpowiednia podaż aminokwasów przed snem zapewnia nie tylko prawidłowy przebieg reakcji anabolicznych, ale także skutecznie chroni mięśnie przed niebezpiecznym procesem katabolizmu.

Podczas snu w organizmie zachodzą rozmaite przemiany metaboliczne. Szczególnie dynamicznie przebiega proces międzynarządowej wymiany białek [aminokwasów]. W okresie nocnym, zwiększa się „wypływ" aminokwasów z tkanki mięśniowej, gdyż są one niezbędne dla procesu regeneracji różnych narządów i tkanek. Nasilony katabolizm mięśniowy w okresie snu, może więc wpływać na pogorszenie wyników sportowych w zakresie rozwoju masy mięśniowej. Zjawisku temu można jednak przeciwdziałać.

Spis treści
Nocny katabolizm
Obrót białka
Katabolizm nocny
Jak ochronić mięśnie?
Dawkowanie glutaminy
BCAA - nie tylko przed snem