Nie wolno zapominać o rozciąganiu mięśni łydek

Niestety, gdyby wziąć pod uwagę obowiązek „odrabiania kulturystycznych lekcji" pod kątem wszechstronności, to śmiało można powiedzieć, że większość ćwiczącychma krótką pamięć. Często wykonują wszystkie ćwiczenia oprócz ćwiczeń na mięśnie łydek. A przecież to mięśnie ły dek noszą nas przez całe życie! Chodzenie to nic innego jak długotrwałe angażowanie do pracy mięśni łydek i to do ciężkiej pracy. Wszak mięśnie te dzień w dzień przez wiele kilometrów niosą na sobie ciężar naszego ciała, Są oporne na rozwój. Już sam skład włókien mięśniowych tych mięśni wywołuje smutek na twarzy współczesnego kulturysty: 55-70% włókien czerwonych zawiera mięsień brzuchaty, a 80-95% tych samych włókien ma mięsień płaszczkowaty, Nie jest to najlepszy „zestaw" do rozwoju masy, która mogłaby się przyczynić do popraw y wyniku w przysiadach ze sztangą, ale mimo wszystko nawet mięśnie tak ubogie we włókna białe (włókna bardzo podatne na rozwój) można powiększyć.

Ćwiczenia na mięśnie łydek to przede wszystkim różne rodzaje wspięć na palce, z tym, że - o czym nie wszyscy pamiętają - wspięcia robi się stojąc i siedząc. Stojąc ćwiczymy głównie mięśnie brzuchate łydki, natomiast siedząc - mięśnie płaszczkowate.

Z obserwacji ćwiczących wypływa jeden wniosek: Prawie każdy stara się robić wspięcia jak najwyżej, podczas gdy tajemnica rozwoju mięśni łydek polega na tym, aby opuszczać pięty jak najniżej! Chodzi o mocne rozciągnięcie mięśni. A zatem progresja we wspięciach na palce stojąc powinna polegać nie na zwiększaniu ciężaru, ale na zwiększaniu wysokości podstawki pod palce. Im niżej sięgnie pięta, tym szybciej dojdzie do rozwoju całego mięśnia trójgłowego, przy czym nie wolno zapominać, że mięsień płaszczkowaty reaguje tylko na bodźce serwowane w pozycji siedzącej. Najlepiej jest przeplatać ćwiczenia stojąc ćwiczeniami siedząc.

Spis treści
 Ćwiczenia na mięśnia nóg
Korzystne zmęczenie nóg
Prawidlowa postawa ma znaczenie
Wypychanie nogami platformy suwnicy skośnej
Stretching ochroną przed kontuzjami
Nie wolno zapominać o rozciąganiu mięśni łydek