Jakie tłuszcze jeść?

Teoretycznie można by konsumować wyłącznie tłuszcze, zawierające tylko nienasycone kwasy tłuszczowe. Problem polega na tym, że jest to jedynie teoria. Tak naprawdę w codziennej diecie musi być obecna mieszanka różnych tłuszczów, zarówno pochodzenia zwierzęcego, jaki i roślinnego. Istnieją dziesiątki rodzajów tłuszczów, a to właśnie dzięki zawartości odmiennych kwasów tłuszczowych. Tłuszcze pochodzenia zwierzęcego dysponują kwasami o krótszych łańcuchach i zawierają jedynie minimalne ilości tłuszczów nienasyconych. Przeważają tu z kolei nasycone kwasy tłuszczowe - i dlatego miewają one „stałą" konsystencję. Mimo to są dla organizmu istotne, lepiej się trawią i są wykorzystywane jako źródło energii. Oprócz tego są konieczne do prawidłowego funkcjonowania przewodu trawiennego. Wyjątkiem wśród tłuszczów pochodzenia zwierzęcego są niektóre gatunki ryb morskich, przede wszystkim te, żyjące w chłodnych wodach. Są to w zasadzie tłuszcze płynne [jak, na przykład, olej z wątroby dorsza]. Odznaczają się takim stanem skupienia właśnie dlatego, że zawierają duże ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Tłuszcze roślinne są w większości „ciekłe" [są to bowiem oleje], przy czym wiele z nich dysponuje wartościowymi kwasami tłuszczowymi [w odróżnieniu od tłuszczów pochodzenia zwierzęcego]. Każdy zwierzęcy - a dokładniej „rybi" [ale również i roślinny] gatunek charakteryzuje się różną zawartością różnych kwasów tłuszczowych, z czego z kolei wynika, że „niektóre gatunki ryb i rodzaje olejów roślinnych są zdrowsze niż inne". Z pewnością powiecie sobie teraz - to za skomplikowane, nie bardzo rozumiem.

Spis treści
Omega-3 Czy brać i ile brać?
Co naprawdę nas zabija?
Nienasycone kwasy tłuszczów
Jakie tłuszcze jeść?
Co w takim razie jeść?
Masło zamiast margaryny