Jak sobie radzić z kortyzolem?

Jak już wcześniej wspomniałem, reakcją organizmu na przetrenowanie jest zwiększone wydzielanie kortyzolu, a dokładniej chodzi o zaburzenie równowagi między kortyzolem a DHEA [dehydroepiandrosteron]. DHEA jest produkowany przez korę nadnerczy i jest hormonem anabolicznym, podobnym do testosteronu, w który też łatwo może być przekształcany przez organizm. Oba hormony wykazują działanie antagonistyczne. Gdy organizm jest zregenerowany, to znajdują się one w stanie w równowagi, jednak w wypadku nadmiernego stresu lub przetrenowania.równowaga ta zostaje zaburzona, gdyż organizm zaczyna produkować więcej kortyzolu, obniżając przy tym wydzielanie DHEA. Ważnym sygnałem dla kulturysty, świadczącym o podwyższonym poziomie kortyzolu, jest zwiększone łaknienie na węglowodany, szczególnie późnym wieczorem. Odczuwa się też wtedy większe zmęczenie, a nawet mogą pojawić się stany depresyjne, związane z obniżonym poziomem serotoniny w mózgu.

Jeśli zrobimy w tym czasie badanie krwi, to wykaże ono znaczne niedobory większości witamin [szczególnie z grupy B] i mikroelementów [głównie wapnia i magnezu]. Możemy się także spodziewać podwyższonego poziomu cholesterolu i trójglicerydów. Jak wykazały badania kliniczne, to właśnie zaburzenie równowagi między kortyzolem a DHEA prowadzi do wyniszczenia organizmu.

 Do zmniejszonego wydzielania hormonu wzrostu dochodzi jeszcze słabsze działanie tarczycy, co dodatkowo skutkuje spowolnieniem metabolizmu i zwiększonym odkładaniem się tkanki tłuszczowej. Z innych negatywnych zjawisk fizjologicznych warto zwrócić uwagę na zwiększone magazynowanie soli, a przez to i wody, w organizmie, co prowadzi do podwyższonego ciśnienia krwi. Zauważono też podwyższony poziom wolnych rodników, co jeszcze bardziej nasila procesy kataboliczne.

Spis treści 
Brak postępów a przetrenowanie
Przetrenowanie
Niedostateczny wypoczynek
Progi przetrenowania
Jak sobie radzić z kortyzolem?
Przeciwdziałanie