Ile soli potrzebujemy?

Minimalne dzienne spożycie sodu w przypadku osób dorosłych wynosi 575 mg, co oznacza ok. 1,5 g chlorku sodu. W praktyce zaleca się nieco większe dawki, to jest 3 -8 g soli dziennie, w zależności od warunków otoczenia i aktywności fizycznej. Generalnie, im więcej się pocimy [na treningach czy też ze względu na panujący upał], tym więcej sodu tracimy i w konsekwencji więcej musimy go spożywać.

 Jeśli pracujemy w dość ekstremalnych warunkach [np. w hucie stali czy w kopalni węgla kamiennego], to w ciągu dnia pracy możemy stracić nawet 10-20 g soli, którą oczywiście należy potem uzupełnić. W celu utrzymania odpowiedniego poziomu sodu w organizmie osobom ciężko pracującym fizycznie i sportowcom zaleca się picie lekko osolonej wody [1-2 g soli/litr wody]. Bardzo pomocne mogą być również napoje sportowe. Jeśli trenujemy regularnie, ale raczej rekreacyjnie, dla zdrowia, to powinniśmy starać się, aby nie dostarczać sobie w ciągu dnia więcej niż 2,400 mg sodu, co w przeliczeniu na sól wynosi 6 g [ok. 1 łyżeczka]. Oczywiście, w tę ilość powinna być wliczona sól zawarta w potrawach i gotowych produktach.

Spis treści
Sól, potrzeba czy zbędna ?
Źródła sodu w diecie
Ile soli potrzebujemy?
Jak zredukować sól w diecie?