Dawkowanie glutaminy

W czasie intensywnego treningu, straty glutaminy mogą sięgać nawet 30 g. W ramach suplementacji, stosuje się najczęściej dawki w granicach 5-15 g na dobę. Zalecana jednorazowa dawka glutaminy to 3-5 g. Glutaminę podaje się najczęściej na czczo, po treningu  przed snem. Jak wykazują badania, przyjęcie nawet niewielkiej dawki glutaminy [1-3 g] po treningu wykazuje korzystne działanie w zakresie hamowania hormonu katabolicznego - kortyzolu. Dyskusyjne natomiast pozostaje dawkowanie glutaminy przed treningiem lub zawodami w wypadku zawodników dyscyplin wytrzymałościowych. Procedura ta może spowodować znaczne obciążenie organizmu amoniakiem i w konsekwencji zaburzyć wytwarzanie energii przez komórki nerwowe oraz zakłócić proces produkcji neuroprzekaźników sterujących ruchami lokomocyjnymi. Dotyczy to jednak wysiłków intensywnych i długotrwałych, jak np. bieg maratoński czy wyścigi kolarskie.

 Jeśli chodzi o dyscypliny siłowe i szybkościowe, glutamina w dawce 3-5 g, może być stosowana także przed treningiem. W wypadku  anomawianego katabolizmu nocnego, zalecana porcja preparatu powinna wynosić ok 5-10 g, podana najlepiej w formie peptydu glutaminy, który charakteryzuje się wolniejszym tempem wchłaniania. Preparat najlepiej dawkować ok. 30 min. przed snem.

Spis treści
Nocny katabolizm
Obrót białka
Katabolizm nocny
Jak ochronić mięśnie?
Dawkowanie glutaminy
BCAA - nie tylko przed snem