Co im szkodzi?

Skłonność do tworzenia się żylaków jest uwarunkowana genetycznie i częściej dotyczy kobiet, ale na ich powstawanie ma też wpływ styl życia.

Nie każdy sport to zdrowie

Przy grożących lub istniejących już żylakach nie jest wskazana jazda na nartach i konna, -wioślarstwo, tenis. Niebezpieczne dla żył mogą się okazać wspinaczki górskie, zwłaszcza z ciężkim plecakiem. Te sporty za bardzo obciążają stopy. Niewskazane jest też znaczne obciążanie nóg na siłowni. Intensywnie pracujące żyły rozciągają się i z czasem nie wracają do pierwotnych kształtów. Przy skłonności do niewydolności żylnej już po kilku miesiącach treningu pod kolanami mogą się pojawić masywne żylaki. Niewskazany jest też jogging, ponieważ silne obciąża układ kostno-stawowy i układ naczyniowy.

Nadwaga

Nadmiar tkanki tłuszczowej utrudnia przepływ krwi w żyłach i nasila dolegliwości bólowe nóg. Im większa waga, tym trudniej utrzymać prawidłowe krążenie i ryzyko zastoju krwi w żyłach wzrasta. Szczególnie niebezpieczna jest otyłość brzuszna, bo nadmiar tłuszczu w tych partiach utrudnia przepływ krwi z kończyn dolnych w kierunku serca.

 Długie stanie i siedzenie

 Nogi są wtedy kilkakrotnie bardziej obciążone niż w pozycji leżącej. Jeżeli musisz stać, to przestępuj z nogi na nogę, drepcz w miejscu i co jakiś czas mocno tup piętą [wymusza to przepływ krwi w kierunku serca], co godzinę wykonaj po kilka przysiadów. Jeżeli przez wiele godzin musisz siedzieć przy biurku, to postaw pod nim stołeczek i oprzyj na nim wyciągnięte nogi.  Ciężar ciała powinien spoczywać na pośladkach, a nie na udach. Siedzisko nie może uciskać ud, a stopy nie mogą wisieć w powietrzu. Ponadto często zmieniaj pozycje i nie zakładaj nogi na nogę. Nie siadaj na podwiniętych nogach, bo to blokuje odpływ krwi.

Wysokie obcasy

 Kilkakrotnie zwiększają obciążenia żył nóg. Nieodpowiednie są także płaskie klapki, bo trzeba je przytrzymywać palcami. Podobnie jest ze sztywnymi [drewnianymi] podeszwami. W takich butach
mięśnie stopy i łydki nie mają szans na normalne rozkurczanie i obkurczanie s|ę, bo do poruszania się wykorzystywane są mięśnie ud. Natomiast w zupełnie płaskich butach ciężar ciała tak obciąża stopę, że utrudnione jest krążenie krwi.

Obcisłe ubrania

Trzeba zrezygnować znoszenia obcisłej bielizny i spodni oraz samonośnych pończoch czy skarpet z mocnymi ściągaczami, bowiem utrudniają krążenie krwi.

Wysokie temperatury

Pod wpływem ciepła naczynia krwionośne rozszerzają się i krew zaczyna zalegać, a małe naczynka pękają. Dlatego też trzeba unikać gorących kąpieli, sauny, długiego opalania się, depilacji gorącym woskiem.

Zaburzenia hormonalne

 Hormony mają duży wpływ na gospodarkę wodno-elektrolitową, a przez to na stan żył. Źle dobrana terapia może spowodować nieodwracalne zmiany w układzie żylnym. Estrogeny zawarte w tabletkach antykoncepcyjnych lub stosowane w hormonalnej terapii zastępczej sprzyjają rozwojowi żylaków.

Stany zapalne

 Zwłaszcza te, które toczą się w okolicach miednicy i w układzie kostnostawowym. Najniebezpieczniejsze są przewlekłe zapalenia stawów kolanowych. Wtedy w tzw. dole podkolanowym mogą powstać torbiele, które mocno uciskają żyły i utrudniają swobodne odpływanie krwi.

 Zaparcia

 Ich przyczyną jest najczęściej dieta ubogoresztkowa i siedzący tryb życia. Uciążliwe zaparcia przeciążają żyły i utrudniają odpływanie krwi w kierunku serca. Częste ciąże Żylaki powstają wtedy, gdy źle funkcjonuje zastawka w pachwinie. Jej niedomykalność powoduje cofanie się krwi i poszerzenie żyły udowej. Dzieje się tak, bo ciśnienie w brzuchu ciężarnej kobiety jest podwyższone. Poza tym u przyszłych mam wzrasta objętość krwi i układ żylny musi ją jakoś pomieścić.

Spis treści
ŻYLAKI - czym są, jak z nimi walczyć.
Objawy
Co im szkodzi?
Leczenie żylaków
Laser
Skleroterapia (obliteracja)
Krioterapia (zamrażanie)