Asymetria siły mięśniowej

Rozpoznanie asymetrii siłowej jest proste, zauważymy je najczęściej podczas wykonywania ćwiczeń jednoręcznych, ale nie tylko. Można nawet je zauważyć podczas wykonywania ćwiczeń obiema rękoma. Zdarzają się mistrzowie wyciskania sztangi leżąc, którym podczas rekordowych podejść „zostaje" w dole jedna ręka i nie mogą jej docisnąć do pozycji końcowej. Kilka miesięcy temu przeniosłem się do nowej siłowni, na której maszyna do poziomego wyciskania ciężaru w pozycji siedzącej jest ustawiona tylko metr od lustra. Ku swojemu zdziwieniu zauważyłem, że przy większych obciążeniach mój prawy bark przesuwa się bliżej ucha i jest uniesiony do góry wyraźnie mocniej niż lewy. Teraz, ćwicząc przed lustrem, staram się korygować to i już odczuwam pozytywne tego zmiany.

Skąd się biorą takie problemy? Najczęściej z niedoleczonej kontuzji lub urazu. Broniąc się przed bólem, inaczej zaczynamy prowadzić ruch w danym ćwiczeniu, bardziej angażując mięśnie pomocnicze. Jeśli trwa to dość długo, zamienia się w nawyk, którego bardzo trudno później się pozbyć. Przyczyną asymetrii siłowej może być też układ nerwowy, jeśli dochodzi do zwyrodnień kostnych uciskających nerw obsługujący jakiś mięsień po jednej lub drugiej połowie ciała. Wtedy bodziec nerwowy płynący do tego mięśnia jest słabszy a przez to i mięsień nie napina się z taką samą siłą, jak jego „bliźniak" po drugiej stronie ciała. To jest poważny problem medyczny, którego nie należy bagatelizować.


Czytaj więcej

Trening na asymetryczność mięśni

ASYMETRYCZNOŚĆ umięśnienia